Timo Salonen

Rallin huippulahjakkuus

Rallikansa kohisi kesällä 1974 riihimäkeläiskuljettajasta, jonka vauhti piskuisella 1-ryhmän 1300-kuutioisella Mazdalla oli hurjaa. Kuljettajan nimi oli Timo Salonen ja hän oli juuri voittanut sensaatiomaisesti SM Itärallissa koko 1-ryhmän. Taakse jäivät kaikki sen ajan kovat Alfa-Romeo- sekä Sunbeam Avenger –kuljettajat.

Sensaatiomaiset ajosuoritukset toivat Saloselle paikan Volvon kotimaiseen rallitalliin, josta Salonen poimittiin 1976 Suomen MM-ralliin tehtaan Datsunin rattiin. Ensimmäinen tehdaskomennus toi kuudennen sijan ja ura rallin puoliammattilaisena käynnistyi. Yhden Datsunilla ajetun kauden jälkeen Salonen sopi 1977 Fiatin kanssa ohjelmasta, joka piti sisällään muutamalla MM-rallilla höystetyn ralli SM-sarjan. Kausina 1977-1978 Salonen ajoi Fiat 131 Abarthilla Suomen MM-rallissa kahdesti kakkoseksi, saavutti rallin 4-ryhmässä kaksi SM-hopeaa sekä ajoi ensimmäisen MM-voittonsa heti ensimmäisessä maamme rajojen ulkopuolelle suuntautuneessa rallissa Kanadassa. Kauden 1978 päätteeksi Salosen pöydällä oli Datsunin tarjoama kuusi MM-osakilpailua sisältänyt sopimustarjous kaudelle 1979. Vaakakupin toisella puolella ollut autokauppiasura sai jäädä odottamaan, Salonen valitsi ralliuran ja pyysi kartanlukijakseen Mazda-aikakauden kartanlukijansa Seppo Harjanteen. Datsun/Nissan ei koskaan pystynyt tarjoamaan Saloselle huippunopeaa kalustoa, mutta japanilaistallin autot olivat yhtä luotettavia kuin kuljettajansa: Salonen ei sortunut virheisiin ja hän ajoi pääsääntöisesti aina maaliin. Salosen 1984 päättynyt Nissan-kausi toi riihimäkeläisparille kaksi MM-osakilpailuvoittoa, vaikka viimeinen sopimusvuosi oli rikkonainen.

Salosen teini-ikäisenä liikenneonnettomuudessa loukkaantunut selkä vihoitteli ja häneltä jäi selkäkipujen vuoksi ajamatta Portugalin ralli sekä kauden kotimainen kohokohta Jyväskylän Suurajot. Selkä leikattiin ja Salonen pohti sairaalassa uransa jatkoa. Kuukausi leikkauksen jälkeen Peugeot-Talbotin tallipäällikkö Jean Todt otti Saloseen yhteyttä ja tarjosi paikkaa ranskalaistalliin. Timo ei ollut koskaan koeajanut mitään ralliautoa ennen sopimuksen allekirjoittamista, ja ei tälläkään kertaa. Salonen kiitti luottamuksesta ja voitti kaudella 1985 viisi MM-osakilpailua ja varmisti lajin maailmanmestaruuden jo elokuussa Suomen MM-rallissa Jyväskylässä. 1986 Salonen ajoi Peugeotilla vielä MM-voitot Jyväskylästä ja RAC-rallista, jotka riittivät viemään Salosen B-ryhmän aikakauden viimeisenä vuonna MM-pronssille.

Peugeotin jälkeen Salonen siirtyi Mazdalle. Yhteistyö käynnistyi hyvin, kun Salonen ajoi Mazdan ainoaksi jääneen MM-voiton Ruotsin rallista. Mazda ei osoittautunut kilpailukykyiseksi autoksi, joten Salonen siirtyi Mitsubishille vuonna 1991. Kahdeksan MM-rallin ohjelma Mitsubishilla toi Suomen MM-rallista kolmannen ja RAC-rallista neljännen sijan, vaikka Mitsubishin Galant-malli ei sopinutkaan Salosen ajotyyliin. Salonen lopetti Mitsubishi-kauden jälkeen uransa rallin MM-tasolla ja siirtyi aavikkorallien pariin. 1993 hän solmi ajajasopimuksen Citroën-tallin kanssa, jossa hän ajoi tavoilleen uskollisena tasaisen varmoja sijoituksia ja voitti muun muassa Egyptissä ajetun Faaraoiden rallin.

Salonen sai 1970-luvulla lempinimen ”löysä”, joka kuvaa hyvin hänen rentoa olemustaan ja käytöstään tiukassakin sekuntiottelussa, mutta ratin takana Salonen oli kaikkea muuta kuin ”löysä”: hän oli huippulahjakkuus ja armoton taistelija.

Share