Seppo Harjanne

Ralliautoilun monitoimimies

Ralliautoilun kolminkertainen maailmanmestari Seppo Harjanne on saavuttanut ralliautoilussa meriittiä niin kilpailu- kuin myös järjestäjäpuolella. Harjanne muistetaan Timo Salosen ja Tommi Mäkisen viereltä huippukartanlukijana, joka aktiiviurallaan voitti kolmen rallin maailmanmestaruuden ohella myös kuudesti Suomen MM-rallin. Harjanne ja Salonen ovat rallihistorian ainoa maailmanmestaripari, joka on lähtöisin samasta kaupungista (Riihimäki) ja lisäksi Harjanne on rallihistorian ainoa kartanlukija, joka on juhlinut lajin maailmanmestaruutta kahden eri kuljettajan vierellä.

Ennen rallikartanlukijaksi siirtymistä Harjanne toimi lajin parissa aktiivisesti. Kotikaupungissa Riihimäellä järjestetyn Riihimäki-rallin kilpailunjohtajan ja ratamestarin tehtävät tulivat tutuksi, eivätkä autourheilun järjestötehtävätkään olleet Harjanteelle uusia tai outoja tehtäviä. 1970-luvulla Harjanne toimi useaan otteeseen muun muassa Riihimäki-rallin ratamestarina. Hän oli myös Suomen Autourheiluliiton toiminnanjohtaja vuosina 1973-1975 ja Jyväskylän Suurajot ry:n toiminnanjohtaja vuonna 1978. Soitto Timo Saloselta muutti ekonomin koulutuksen hankkineen Harjanteen suunnitelmat 1979. Datsunille ajajasopimuksen allekirjoittanut Salonen tarjosi Harjanteelle ammattilaiskartanlukijan paikkaa, jonka tämä otti vastaan. Seuraavat kuusi kautta Harjanne luotsasi Salosta Datsunin/Nissanin tehdastallissa, jossa voitot takavetoisilla autoilla jäivät kahteen. Kunnes loppuvuodesta 1984 soitto Peugeot-Talbotin tallipäälliköltä Jean Todtilta muutti kaiken. Todt tarjosi Saloselle ja Harjanteelle ajettavaksi B-ryhmän Peugeot 205 T16 -ralliautoa kaudeksi 1985, jolla suomalaiskaksikko voitti välittömästi rallin maailmanmestaruuden.

Kauden 1986 ja B-ryhmän päättymisen jälkeen Harjanne istui vielä kaksi kautta Salosen vierellä Mazdan rallitallissa, kunnes kauden 1988 päätteeksi hän päätti lopettaa aktiiviuransa. Yhden välivuoden jälkeen 1990 Tommi Mäkisen manageri Timo Jouhki sai houkuteltua kokeneen Harjanteen nuoren suojattinsa vierelle, ja loppu on historiaa. Harjanne voitti Mäkisen vierellä kaksi rallin maailmanmestaruutta (1996-1997), joista viimeisen mestaruuden jälkeen 50-vuotiaana hän ilmoitti jäävänsä kartanlukijan tehtävistä eläkkeelle. Ralliuransa aikana Harjanne voitti kolmen rallin maailmanmestaruuden ohella kaikkiaan 20 rallin MM-osakilpailua, joista kuusi Suomen MM-osakilpailua. Harjanne osallistui kaikkiaan 127 rallin MM-osakilpailuun.

Vuonna 2001 Harjanne teki paluun rallin pariin kun hänet nimitettiin Suomen MM-rallin apulaiskilpailunjohtajaksi. Harjanteen toimenkuvaan kuuluivat vastuut reitin suunnittelusta ja kilpailun tiekirjan valmisteluista sekä rallin turvallisuudesta. Harjanteen tehtäviin kuuluu myös huolehtia siitä, että reitin suunnittelussa kilpailulliset ja markkinoinnilliset tarpeet sovitettiin yhteen oikeassa suhteessa niin, että myös yleisöystävällisyys sekä turvallisuusnäkökohdat tulevat huomioiduksi. Harjanteen ansiokkaan työn ansiosta Suomen MM-osakilpailu on yksi maailman parhaista sekä myös turvallisimmista MM-osakilpailuista.

Harjanne tunnettiin tarkkana kartanlukijana, jonka ammattitaidosta Suomen MM-rallissa saivat äärimmäisen tarkkojen tiekirjojen muodossa nauttia myös monet hänen kollegansa eli kartanlukijat. Harjanne laati Suomen MM-ralliin myös televisio- ja valokuvaajille laaditun turva- ja ohjekirjan, jonka sisältökokonaisuus ja esittämistapa päätettiin ottaa koko rallin MM-sarjan standardiksi.

Share