Pauli Toivonen

Pauli Toivonen on yksi suomalaisista autourheilupioneereista, jotka ajollaan kasvattivat suomalaisten kansainvälistä mainetta sekä raivasivat tietä kohti suuria kilpa-areenoita. Tiikeri-lempinimen Toivoselle keksi Pat Moss, joka oli aikakautensa nopeimpia naisralliautoilijoita. Toivonen saavutti uransa aikana rallista ja jää- ja asfalttiradoilta yksitoista Suomen mestaruutta. Hänet tunnettiin myös miehenä, joka neuvotteli henkilökohtaisesti paitsi ajajasopimuksensa myös suhteensa eri autotehtaiden kanssa. Toivonen aloitti uransa jääratakilpailusta ja osallistui ensimmäiseen ralliinsa 1953. Hän muistutti usein, että menestys ei hänelle tullut synnynnäisten lahjojen ansiosta vaan armottomalla työnteolla.

Rallin Suomen mestaruuden ohella Toivonen voitti Citroënilla Jyväskylän Suurajot 1962, ajoi Monte Carlossa 1963 toiseksi ja ylsi 1964 lähes vakiokuntoisella Volkswagenilla Monte Carlossa luokkavoittoon ja yleiskilpailun kymmenenneksi. 1966 Toivonen voitti Monte Carlon Citroënilla kolmen edellä ajaneen Minin hylkäyksen jälleen. Voitto on toki aina voitto, vaikka ei syntytapansa vuoksi koskaan Toivosen mieltä lämmittänytkään. Sen sijaan Volkswagenilla ajettua luokkavoittoa Toivonen piti uransa parhaana ajosuorituksena. Monte Carlon voitto muodostui merkittäväksi, koska tasan 30 vuotta myöhemmin esikoispoika Henri ajoi Toivosen perheelle toisen voiton. Saavutus oli historiallinen: koskaan aikaisemmin isä ja poika eivät ole voittaneet maailman kuuluisinta rallikilpailua.Vuonna 1968 Pauli Toivonen palkattiin Porschelle valloittamaan nykyistä rallin MM-sarjaa vastanneen rallin EM-sarjan mestaruutta. Hän onnistui tavoitteessa, ja hänet kruunattiin rallin Euroopan mestariksi. Viimeiset aktiivivuotensa Toivonen ajoi kilpaa lähinnä Suomessa. Vuosien 1971–1975 aikana hän saavutti rata-autoilun SM-sarjasta jokaisena vuonna Suomen mestaruuden. Aktiiviajajauransa Toivonen päätti Suomen MM-ralliin – Jyväskylän Suurajoihin – vuonna 1979.

 

Share