Jean Todt

Mestarien tekijä

Vuonna 1966 rallissa kartanlukijana aloittanut ranskalainen Jean Todt on esimerkki siitä, miten arvostettu lajiammattilainen voi siirtyä ralliautosta menestyksellisesti kehittämään ja johtamaan autonvalmistajan rallitiimiä ja lopulta johtamaan kansainvälistä moottoriurheilua.

Rallin MM-tasolla Todt kilpaili eri kuljettajia vierellä 1970-luvulla. MM-uransa hän aloitti Ove Anderssonin kanssa vuoden 1973 Monte Carlon MM-rallissa Renault-Alpine A110:ssä ja voitti samana vuonna kaksi rallia Achim Warmboldin kartanlukijana. Myöhemmin 1975 ja 1976 hän työskenteli yhdessä Hannu Mikkolan kanssa Peugeotilla, voittaen muun muassa 1975 Marokon MM-osakilpailun. Kun Mikkola siirtyi Toyotalle, Todt jäi Peugeotille. Hänen kuljettajinaan ralleissa olivat muun muassa Jean-Pierre Nicolas, Timo Mäkinen ja Jean-Claude Lefebvre. 1980-luvun alussa Todt istui Talbot Sunbeam Lotukseen Henri Toivosen tallikaverin Guy Fréquelinin kartanlukijaksi. 1981 Todt voitti yhdessä Fréquelinin kanssa rallin valmistajien maailmanmestaruuden ja sijoittui kuljettajien MM-sarjassa hopealle. 1966 alkaneella ralliurallaan Todt voitti lukuisia ralleja. Rallin MM-sarjassa hän osallistui kaikkiaan 54 MM-osakilpailuun, joissa juhli voittoa neljästi.

Kauden 1981 jälkeen Fréquelinin 2-ohjaajana toiminut Todt nimitettiin Peugeot Talbot Sportin toimitusjohtajaksi. Todt tiesi kokemuksesta, että takavetoisen ralliauton aika MM-sarjassa oli ohi. Tarvittiin putkirunkoinen, keskimoottorinen nelivetoinen turboauto, jollaisen Todt insinööreineen kolme vuotta myöhemmin rallimaailmaan esitteli, Korsikalla 1984. Talous- ja automyyntivaikeuksien kanssa paininut ranskalaisvalmistaja Peugeot esitteli tuolloin Ari Vatasen käsissä uuden 205 T16 –ralliauton, jonka myötä B-ryhmän aikakausi siirtyi loppusuoralle ja Peugeot palasi suurten autovalmistajien joukkoon. Todtin luotsaama Peugeot Talbot Sport voitti kolmen kauden aikana kaikkiaan 16 rallin MM-osakilpailua sekä Timo Salosen ja Juha Kankkusen voimin kuljettajien ja valmistajien maailmanmestaruudet vuosina 1985 ja 1986. B-ryhmän jälkeen Todt johdatti menestyksellisesti ranskalaisjoukkonsa aavikkorallien maailmaan. Todtin johdolla B-ryhmään luokitellut ralliautomallit Peugeot 205 T16 ja Peugeot 405 T16 ylsivät vuosina 1987-1990 neljästi Paris-Dakar -rallin voittoon.

1990 Todt nimitettiin PSA Peugeot Citroën Groupin urheilujohtajaksi ja samalla Peugeotin urheiluautoprototyyppien MM-projektin vastuuhenkilöksi, joka Peugeot Sportin osalta päättyi kaudella 1992 maailmanmestaruuteen. Lisäksi Peugeotille kirjattiin ykköstilat lajin merkkitapahtumasta Le Mansin 24 tunnin ajosta vuosina 1992-1993. 1993 italialainen Ferrari palkkasi Todtin F1-joukkueensa Scuderia Ferrarin johtoon vuosiksi 1993-2008. 2001 Todtin tehtäväkuvaan lisättiin Ferrari-Maserati Groupin urheilujohtajan tehtävät ja 2004 Ferrarin toimitusjohtajan tehtävät. Todtin alaisuudessa Ferrari voitti kaikkiaan kahdeksan valmistajien ja kuusi kuljettajien maailmanmestaruutta, joista Saksan Michael Schumacher ajoi viisi ja Kimi Räikkönen yhden. Todtin alaisuudessa Ferrari voitti F1-sarjassa kaikkiaan 106 GP-osakilpailua.

Huhtikuussa 2009 Todt jätti Ferrarin ja asettui Kansainvälisen Autoliitto FIA:n puheenjohtajaehdokkaaksi. Todt valittiin tehtävään lokakuussa 2009, jossa hän vuonna 2019 jatkaa kolmatta perättäistä nelivuotistoimikauttaan.

Share