Tarinoita teiltä – uusia näyttelyitä

Tiet ovat aina olleet merkittävä yhteyksien luoja. Niitä pitkin ovat liikkuneet tieto, kauppatavarat, sotilaat ja ihan tavalliset ihmiset. Auto- ja tieliikennemuseo Mobiliassa Kangasalla avataan nyt kaksi hyvin erilaista teitä kuvaavaa näyttelyä. Koneita ja ihmisiä -näyttely kertoo teiden rakentamisen ja ylläpidon historiasta, niiden parissa työskennelleitä ihmisiä unohtamatta. Jetro Stavénin ja Johanna Erjonsalon kiehtova valokuvanäyttely Tie vie – Museotiet suomalaisuuden peilinä nostaa esille suomalaiset museotiet ja niiden merkityksen niiden varrella asuville.

Työttömät tienrakentajina

Teiden rakentaminen ja kunnossapito siirtyi talonpojilta valtion vastuulle vuonna 1921. Samoihin aikoihin teiden kesäkunnostuksen oheen tuli ajankohtaiseksi myös teiden auraus talvisin autoliikenteen lisääntyessä. Teitä rakennettiin työttömyystöinä, kun muuta työtä ei ole ollut. Suuri rooli varatyömailla oli 1920- ja 1930-lukujen taitteen lamavuosina, mutta edelleen 1950- ja 1960-luvulla maanteitä rakennettiin työttömyyspoliittisin perustein ja usein talvella, koska työttömyys oli silloin korkeimmillaan. Työttömiä voitiin siirtää ympäri maata sijaitseville työmaille. Koneiden käyttämistä välteltiin, jotta työllistävä vaikutus olisi mahdollisimman suuri.

Koneiden määrä lisääntyy

Koneiden määrä kasvoi, kun Suomi sai teiden rakentamiseen 1960- ja 1970-lukujen aikana kolme Maailmanpankin lainaa. Lainarahoituksen käyttö muutti tienrakentamispolitiikkaa. Etusijalle nousivat liikenteen tarpeet ja koneiden avulla toteutettu kustannustehokas rakentaminen. 1980- ja 1990-luvuilla koneet ja työmaat suurenivat. Työergonomia ja työturvallisuus parani. Työntekijöitä tarvittiin aiempaa vähemmän. Urakoitsijoiden määrä tietyömailla kasvoi. Viime aikoina tietyömaiden henkilömäärä on edelleen vähentynyt ja tiekoneisiin on tullut tietotekniikkaan perustuva koneohjaus. 

Koneita ja niiden käyttäjiä

Koneita ja ihmisiä -näyttelyssä pääsee tutustumaan eri vuosikymmenien tiekoneisiin: Tiehöyliä esillä on hevosvetoisesta mallista kolmeen karhuun. Näyttelyn vanhimpiin koneisiin kuuluu vuosimallin 1926 höyryjyrä. Siirtotyömaa-aikoja kuvaa työmiesten ja ruokalan emännän asuntoparakit ja kokemukset siirtotyömaalla asumisesta.

Kaivinkoneiden yleistyessä lapiomiesten tarve väheni. Näytteillä oleva Pikku-Jussi korvasi parikymmentä ihmistä. Pikku-Jussin lisäksi näyttelyssä on muita kaivinkoneita, pyöräkuormaaja sekä kuorma-autoja. Suurimpia esineitä on Gradall-tieluiskakone, jollaista on käytetty muun muassa Saimaan kanavaa rakennettaessa. Tienpidon lisäksi näyttelyssä voikin tutustua myös kanavien rakentamiseen. Ääneen pääsevät myös koneiden käyttäjät.

Museotiet valokuvissa

Tie vie – Museotiet suomalaisuuden peilinä on Jetro Stavénin ja Johanna Erjonsalon valokuvanäyttely, jossa tutustutaan Suomen kaikkiin 22 museotiehen. Valokuvat tekevät kunniaa teiden historialle ja nykyisyydelle. Myös museoteiden varsilla asuvat tai liikkuvat ihmiset pääsevät kertomaan siitä, mitä tiet heille merkitsevät.

Jetro Stavén on taipalsaarelainen valokuvaaja, joka työskentelee freelancerina ja asuu nykyään Helsingissä. Hänet on palkittu työstään useasti, mm. Fotofinlandia ja Vuoden hääkuva -palkinnoilla. Johanna Erjonsalo on useita kertoja palkittu helsinkiläinen kuvajournalisti. Hän työskentelee Etelä-Suomen Mediassa lehtikuvaajana ja on päivätyönsä ohessa työstänyt useita omia, dokumentaarisia projekteja, joista viimeisin on yhdessä toimittaja Kaisa Beltranin kanssa tehty Kadonneet tytöt -kirja Aurinkorannan prostituutiosta.  Tie vie -näyttely on valokuvaaja pariskunnan ensimmäinen yhteinen valokuvaprojekti.

Koneita ja ihmisiä sekä Tie vie – Museotiet suomalaisuuden peilinä nähtävillä Mobiliassa 19.4.–19.12.2021. Tarkistathan mahdollisten koronarajoitusten vaikutukset avoinnaoloihin!

Virtuaaliavajaiset 15.4.2021 klo 18

Tervetuloa juhlistamaan kanssamme Koneita ja ihmisiä -näyttelyn avajaisia virtuaalisesti torstaina 15.4.2021. Suora avajaislähetys Mobiliasta alkaa klo 18 osoitteessa: mobilia.videokanava.fi
Ohjelman kesto on noin 60 min. Avoin kaikille!

Mobilia aukeaa 1.5.2021 rajoitetulle asiakasmäärälle tehostetuin turvatoimin. Museo on avoinna päivittäin klo 10–16 (suljettu helatorstaina 13.5.2021). Museonäyttelyt ennakkovarauksella Otamme...
Pirkanmaan koronanyrkin uusimpien suositusten mukaisesti Mobilia pysyy tällä tietoa suljettuna 30.4.2021 asti. Uuden Koneita ja ihmisiä -näyttelyn avajaiset järjestetään kuitenkin virtuaalisesti...
Tervetuloa juhlistamaan Koneita ja ihmisiä -näyttelyn avajaisia virtuaalisesti torstaina 15.4.2021! Suora avajaislähetys Mobiliasta alkaa klo 18 osoitteessa: mobilia.videokanava.fi Lähetys on...
Tiet ovat aina olleet merkittävä yhteyksien luoja. Niitä pitkin ovat liikkuneet tieto, kauppatavarat, sotilaat ja ihan tavalliset ihmiset. Auto- ja tieliikennemuseo Mobiliassa Kangasalla avataan...
Pirkanmaan koronanyrkin eilen tulleiden suositusten mukaisesti Mobilia pysyy suljettuna 18.4.2021 asti. Uuden Koneita ja ihmisiä -näyttelyn avajaiset järjestetään virtuaalisesti torstaina 15.4.2021....
Mobilia ja kahvila Wanhat autot joutuvat sulkemaan ovet tulevana maanantaina 8.3.2021 kolmeksi viikoksi tiukentuneiden koronarajoitusten vuoksi. Sulku on voimassa 8.–28.3.2021. Mobilian näyttelyissä...
Kuva: Mobilian ajoneuvokokoelmaan kuuluva ambulanssi-Volvo (Volvo ambulance GL-24477)1. Autoa on käytetty sairaankuljetuksiin Paimion nimismiespiirin alueella 1984–1989. Auton asemapaikka oli...
  Mobilian tulevan perusnäyttelyn suunnittelun ja toteutuksen tarjouskilpailu on käyty ja voittaja valittu. Voittajaksi kilpailussa tuli kuopiolainen konsortio Fantasia Works Oy ja Hurja...
Onko sinulla tai ystävälläsi vielä näkemättä Mobilian suosittu Tankit täyteen -näyttely? Mobilia laittaa Black Fridayn innoittamana supertarjouksen pääsylipuista! Kampanjaliput vain 5 €/kpl (norm....
Mobilia on yhdessä viiden muun Trafiikki-museon kanssa tutustunut kuluneen vuoden aikana 3D-prosessiin.  Kyseessä on suomalaisten museoiden laajin 3D-tallentamisen yhteishanke, jossa ovat mukana...
Share