Historia ja tunnusluvut

Mobilia auto- ja tiemuseota pitää yllä Mobilia säätiö, jonka taustavoimina on 30 auto- ja tiealan yhteisöä. Säätiössä mukana olevat yhteisöt vastaavat säätiön sääntömääräisestä toiminnasta edustajisto- ja hallitustyöskentelyn kautta.

Säätiön kotipaikka on Kangasala ja se on rekisteröity säätiörekisteriin 30.1.1986 numerolla 2426. Säätiön Y-tunnus on 0617853-9.

Säätiön tehtävä

Mobilia säätiön tehtävänä on suomalaisen tieliikenteen historian tallentaminen, tutkiminen ja esittäminen. Tehtäväänsä säätiö toteuttaa sääntömääräisesti:

  • tallentamalla tieliikenteen historiaan liittyvää esineistöä, valokuvia ja asiakirjamateriaalia
  • harjoittamalla tieliikenteen esineistön historiaan ja perinteeseen liittyvää tutkimustoimintaa
  • järjestämällä näyttelyjä, joissa esitetään suomalaisen tieliikenteen ja tieliikenteeseen liittyvän esineistön historiaa
  • harjoittamalla julkaisutoimintaa
  • konservoimalla ja entisöimällä esineitä

Säätiön historia ja nykyhetki

Mobilia säätiön perustivat vuonna 1986 Olavi ja Lilja Sallinen.

Olavi Sallinen aloitti museoautojen harrastamisen jo 1950-luvulla. Vuosikymmenien mittaan hänen kokoelmansa kasvoivat ja vuonna 1982 hän avasi ensimmäisen museonsa Kangasalan Vehoniemenharjulle. Museo alkoi niittää mainetta ja kunniaa Vehoniemen Automuseo -nimellä.

Vuonna 1986 Lilja ja Olavi Sallinen perustivat museotoimintansa taustavoimaksi Vehoniemen Automuseosäätiön ja samoihin aikoihin säätiö avasi toisen museon Kangasalle nimellä Suomen Sotilas- ja erikoisajoneuvohistoriallinen museo. Säätiön perustaminen ja museotoiminnan laajentamisen mahdollisti Sallisen saman aikainen luopuminen pääosasta laajaa yritystoimintaansa.

Vuonna 1991 Vehoniemen Automuseosäätiö muuttui julkisyhteisöjen ylläpitämäksi säätiöksi, kun A-Katsastus Oy (ent. Autorekisterikeskus), Kangasalan kunta, Puolustusministeriö ja Tiehallinto (ent. Tielaitos) tulivat mukaan säätiöön ja sopivat entistä laaja-alaisemman tieliikennemuseon perustamisesta. Tässä yhteydessä säätiön museoiden ryhmään tuli mukaan Tiemuseo.

Vehoniemen Automuseo, Suomen Sotilas- ja erikoisajoneuvohistoriallinen museo ja Tiemuseo ottivat Mobilian yhteiseksi nimekseen vuonna 1992. Vehoniemen harjulta Mobilia siirtyi uusiin tiloihin Kangasalan Kisarantaan vuonna 1994.

Vuonna 1997 Mobilia saavutti yhden keskeisistä tavoitteistaan, kun opetusministeriö nimesi sen tieliikenteen alan valtakunnalliseksi erikoismuseoksi.

Vuonna 1999 Vehoniemen Automuseosäätiö muutti strategiansa mukaisesti nimensä Mobilia säätiöksi. Vuonna 2002 Mobilia otti palvelukonseptiinsa kokoelmahotellipalvelut. Vuonna 2003 Mobilian kokoelmahotellipalvelut huomioitiin erityisenä ansiona Suomen museoalan laatupalkintokilpailussa, jossa Mobilia palkittiin ainoana kilpailuun osallistuneista museoista.

Tällä hetkellä Mobilia säätiössä on mukana 30 tieliikenteen alan taustayhteisöä. Säätiön liikevaihto on noin 1,4 miljoonaa euroa ja sen keskimääräinen henkilöstömäärä on 18.

Säätiön hallitus

Mobilia säätiön hallintoelimiä ovat edustajisto ja hallitus. Säätiön toimintaa ohjaa edustajisto, johon on nimetty jäsenet kaikista säätiön taustayhteisöistä.

Hallitus vastaa säätiölain mukaisesti säätiön taloudesta ja muusta toiminnasta. Hallituksen puheenjohtaja on Heikki Ikonen Pirkanmaan ELY-keskuksesta. Muita jäseniä ovat Juhani Intosalmi Suomen Autoteknillisestä yhdistyksestä, Janne Mäkilä A-Katsastus Oy:stä, Jari Lemmetyinen Taksiliitosta, Simo Pyykkönen Suomen Ajoneuvohistoriallinen Keskusliitto SAHK ry:stä ja Jarmo Kivineva Kangasalan kunnasta.

Säätiön asiamiehenä toimii museonjohtaja Heidi Rytky.

Share