Linjakasta menoa 16.3.–21.12.2018

Linja-autoliikenne alkoi toden teolla Suomessa 1920-luvulla, tuolloin liikennöitsijöillä oli keskenään kova kilpailu. Samoilla linjoilla saattoi ajaa monta yrittäjää. Yleistä oli liikennöinti toisen yrittäjän edellä ja taksojen polkeminen. Sekasortoisen tilanteen parantamiseksi perustettiin vuonna 1928 Linja-autoliikennöitsijäin Liitto. Tämän jälkeen tuli aikataulut ja taksataulukot. Linjakasta menoa -näyttelyssä käydään läpi linja-autoliikenteen haasteita eri vuosikymmeninä ja kurkataan tulevaisuuden näkymiin. Linja-autoliikennettä tarkastellaan niin yrittäjän, kuljettajan kuin matkustajankin näkökulmasta. Näyttelyssä selviää myös, mihin kaikkeen linja-autoja on käytetty sen jälkeen, kun liikennöitsijät eivät ole enää niitä tarvinneet.

Linja-autoliikennöinti Suomessa

1920-luvulla Ford oli edullisen hintansa takia suosittu linja-autona, ja sillä moni liikennöitsijä aloitti uransa. Kova kilpailu sävytti linja-autoalaa, samoilla linjoilla ajoi monta yrittäjää. Sota-aikana liikennöitsijät joutuivat luovuttamaan linja-autoja rintamalle lähinnä ambulanssibusseiksi. 1950-luvulla linja-autot olivat suurin henkilöliikenteen välittäjä. Yksityisautoilun lisääntyessä 1960-luvulla linja-auto vaihtui usein omaan henkilöautoon. Linja-autoliikenteen kannattavuus alkoi laskea 1970-luvun kuluessa. Peruskoulu-uudistuksen tuomat koulukyydit kuitenkin pitivät syrjäseutujen yrittäjät pystyssä. Maaseudun vakiovuoroliikenne heikkeni 1980-luvulla, pikavuoroliikenne puolestaan lisääntyi, kun uusia linjoja avattiin eri puolelle maata. Vuonna 1991 perustettu ExpressBus-järjestelmä toi uusia asiakkaita linja-auton kuljetettavaksi. Merkittävä muutos linja-autoliikenteessä oli uuden joukkoliikennelain voimaantulo joulukuussa 2009. Linjaliikenneluvat muuttuivat reittiliikenneluviksi, ja lupien tarveharkintaisuudesta luovuttiin. Bussiliikenteen sääntely vähenee edelleen, ja alueelliset erot voivat olla merkittäviä. Näyttelyssä olevassa Kino Linjakkaassa pyörii vuonna 1998 valmistunut Linja-autolla mentiin -filmi, joka kertoo bussialan yrittäjyyden historiasta.

Oksennuspussi vakiovarusteena

Linja-automatkustaminen oli menneinä vuosikymmeninä hyvin erilainen kokemus kuin tänä päivänä. Vanhimmissa linja-autoissa ei ollut edes seiniä, lämmityslaitteista puhumattakaan. Myöhemmin pakokaasujen tunkeutuminen matkustamoon, kesähelteiden painostava kuumuus ja mutkaiset ja monttuiset tiet saivat useamman matkustajan tarttumaan linja-autossa vakiovarusteena olleeseen oksennuspussiin. Linja-auto kuitenkin mahdollisti liikkumisen paikkakunnalta toiselle, ja sen merkitys oli erityisen suuri aina 60-luvulle asti ennen kuin henkilöautot yleistyivät. Matkustusmukavuuden kehittymistä näyttelyssä pääsee testaamaan koeistumalla eri vuosikymmenien bussinpenkkejä. Samalla vanhat linjurit herättävät varmasti näyttelyvieraassa monenlaisia muistoja. Linja-automatkustamiseen liittyviä muistoja on myös kerätty näyttelyä varten, ja niistä heijastetaan välähdyksiä seinälle.

Näyttelyssä on esillä 14 linja-autoa, joista vanhin on kuorma-auton alustalle rakennettu Ford 20-luvulta ja uusin vuosimallin 1991 Scania, joka esiintyi elokuvassa Hurmaava joukkoitsemurha ja joka tunnetaan nimellä ”Moviestar”. Myös Postin linja-autot ovat  edustettuna näyttelyssä. Postihallitus aloitti Lapissa keväällä 1921 kokeiluluontoisesti postin kuljetukset autolla, jolloin postin lisäksi päätettiin kuljettaa myös matkustajia. Postin tunnuksilla linja-autoliikennettä ajettiin aina 1990-luvun loppuun asti. Esillä on postilinja-autot Volvo vm. 1933 ja Dodge vm. 1983. Ajoneuvojen lisäksi näyttelyssä pääsee tutustumaan muun muassa filmimateriaaleihin ja linja-autoihin liittyviin pienesineisiin kuten pienoismalleihin ja rahastuslaitteisiin.

Linja-autoalan juhlavuosia

Linja-autoliitto juhlii kuluvana vuonna 90-vuotista taivaltaan. Linja-autoliiton lisäksi näyttelyn yhteistyökumppanina on myös tänä vuonna 85-vuotisjuhlavuottaan viettävä Oy Matkahuolto Ab. Suomen linja-autohistorian tallennuksesta on huolehtinut jo 40 vuoden ajan Suomen Linja-autohistoriallinen Seura. SLHS:n autoista on nähtävillä Pohjolan Liikenteen Volvo vm. 1960 ja Väinö Paunu Oy:n käytössä ollut Volvo vm. 1988.

Linjakasta menoa -näyttely on avoinna Mobiliassa 16.3.–21.12.2018.

Avajaisperjantaina Tampereen seudun joukkoliikenne tarjoaa näyttelyvieraille ilmaisen paluumatkan Mobiliasta bussilla 40B.
 

Share