Markku Alén

Markku Alénin (s. 1951 Helsinki) autourheilu-ura käynnistyi heti ajokortti-iän saavutettuaan. Ajokortti ei ehtinyt vanhentua kuin yhden päivän, kun hän osallistui vuonna 1969 Renault 8 Gordinilla Hankiralliin sijoittuen juniorluokassa toiseksi. Samana vuonna Alén osallistui myös ensi kertaa Jyväskylän Suurajoihin sijoittuen yhdeksänneksi. Vauhti kasvoi ja autoja kaatui. Ura jatkui hyvällä menestyksellä Opelilla ja Volvolla. Kansainvälinen läpimurto tapahtui vuonna 1973, kun Alèn pääsi ajamaan RAC-rallin David Suttonin yksityistallin Ford Escort RS:llä. Escort kaatui heti rallin alussa, ja Alén putosi sijalle 178, josta hän nousi lopulta yleiskilpailun kolmanneksi. Suoritus herätti Fiatin kiinnostuksen ja Alèn solmi Fiatin kanssa sopimuksen vuonna 1974 jonka myötä hän teki elämänuransa konsernin palveluksessa.

Alenin ura Fiatilla kesti vuoteen 1989 jonka jälkeen hän siirtyi MM-sarjan tulokastalli Subarulle. Tämän jälkeen vuorossa oli vielä Toyota ja uudelleen Subaru, jolla Alén päätti myös aktiiviuransa kilpailijana vuonna 1993. Markku Alén oli Suomen ohella äärimmäisen suosittu kuljettaja etenkin Välimeren maissa, kuten Italiassa ja Portugalissa. Alènin tapana oli aloittaa kilpailu aina täysillä ja tästä hän sai myös lempinimekseen Mr. Maximum Attack. Markku Alén saavutti urallaan 19 MM-osakilpailuvoittoa ja kuljettajien MM-sarjaa vastanneen FIA World Cupin voiton vuonna 1978.

 

Share