Vastine Aamulehden juttuun kadonneista klassikkoajoneuvoista

Historiallisesti arvokkaiden ajoneuvojen maastaviennistä

Aamulehdessä julkaistiin 19.3. juttu kadonneista klassikkoajoneuvoista. Se on herättänyt keskustelua ajoneuvoharrastajien keskuudessa, ja näyttää, että maastavientiin liittyvät asiat ovat monelle epäselviä. Museoviraston lausunnossa Timo Kaunosen selvityspyyntöön maaliskuulta 2016 todetaan, että 1938 Buickiin liittyen ei ole ollut mahdollista ryhtyä toimenpiteisiin, koska viranomaisilla ei ole ollut tietoa sen myynnistä tai maastaviennistä. Muihin autoihin liittyen palautuspyyntöä ei ole tehty, koska lupa niiden maastavientiin olisi myönnetty, mikäli se olisi asianmukaisesti haettu. Lupa siis myönnettiin jälkikäteen.

Huomattavaa on, että vientilupa on myönnettävä, jos esineen pysyttämiseen Suomessa ei ole olemassa tieteelliseltä, taiteelliselta tai kulttuurihistorialliselta kannalta erityisiä syitä. Laki, jonka mukaisesti viranomaiset toimivat, ohjaa siis vientiluvan edellytysten tutkimiseen. Suomessa kynnys yksityiseen omistusoikeuteen puuttumiseen on korkealla, samoin kuin kynnys EU:n sisällä tapahtuvaan vapaaseen kauppaan puuttumiseen. Käytännössä maastavientikieltoon tarvitaan todella voimakkaita syitä. Maastaviennin kieltäviä päätöksiä onkin tehty hyvin harvoin. Tämä koskee kaikkia esinetyyppejä, ei ainoastaan ajoneuvoja.

Unescon suositukset kulttuuriperinnön suojeluun otetaan huomioon parhaillaan työn alla olevan Perinneajoneuvorekisterin yhteydessä.  Auto- ja tieliikenteen valtakunnallinen erikoismuseo Mobilia tekee yhteistyössä viranomaisten ja harrasteajoneuvojärjestöjen kanssa työtä Suomen tieliikenteen historian kannalta arvokkaimpien ajoneuvojen säilyttämiseksi Suomessa. Tarkoitus on, että Mobiliassa säilytettävän kansallisen museoajoneuvokokoelman lisäksi jatkossa on olemassa tarkkaan dokumentoitu kokoelma yksityisessä omistuksessa olevia ajoneuvoja. Rekisterin jäsenyys perustuu vapaaehtoisuuteen. Perinneajoneuvon omistaja saa apua ajoneuvon oikeaoppiseen säilytykseen ja kunnostamiseen. Museovirasto jakaa tänä keväänä ensimmäistä kertaa myös avustuksia historiallisten ajoneuvojen kunnostamiseen. Jatkossa avustuksissa etusijan saavat Perinneajoneuvorekisteriin kuuluvat ajoneuvot.

Perinneajoneuvorekisterin asiantuntijalautakunta, johon kuuluvat edustajat alan tärkeimmistä viranomais- ja järjestötoimijoista aloittaa tänä keväänä työnsä ajoneuvojen valitsemiseksi. Olennaista on, miten hyvät tiedot ajoneuvon historiasta on olemassa ja miten hyvin ajoneuvo esineenä voi kertoa omasta menneisyydestään. Valittavien ajoneuvojen tulee olla käyttöhistorialtaan suomalaisia. Mobiliassa tehdään rekisteriin liittyen tutkimusta Suomen ajoneuvokannasta. Ensimmäisen vaiheen tehtävänä on ollut selvittää, minkälainen Suomen ajoneuvokanta oli ennen läänikohtaisten rekistereiden aloittamista, eli vuotta 1922. Tätä varhaisempien lähteiden sisältö on nyt koottu yhteen. Seuraavaksi aloitetaan varhaisimman aikakauden ajoneuvojen valinta ja samaan aikaan siirrytään vuosien 1922–1944 ajoneuvokannan lähteiden tutkimukseen. Vaikka ajoneuvojen maahantuonnista on säilynyt tilastoja, ei varsinaisista rekisteriaineistoista ole säilynyt kuin pieni osa. Tarkoitus on koota Mobiliassa, arkistolaitoksella ja harrastejärjestöillä olevista rekisteritiedoista tarkat tiedot ja yhteistyössä saattaa aineisto digitaaliseen muotoon. Puutteet kierretään esim. puolustusvoimien arkistomateriaalin avulla. Vaikka harrastajilla onkin paljon perimätietoa ajoneuvoihin liittyen, täytyy tutkimuksen perustua arkistolähteisiin.

Tutkimustyön tulokset julkaistaan Perinneajoneuvorekisterin kotisivuilla osoitteessa http://www.mobilia.fi/kokoelmat/perinneajoneuvorekisteri.

Heidi Rytky, museonjohtaja, Mobilia
Mikko Pentti, Perinneajoneuvorekisteristä vastaava amanuenssi, Mobilia

Jenkkiautoharrastajia voi bongata runsaissa määrin liikenteessä lauantaina 19. elokuuta. Jenkkiautojen kohteena on Mobiliassa järjestettävä Rautalankaa ja jenkkirautoja -tapahtuma, joka on...
Linja-autopäivä sopii kaikille ikään ja kokoon katsomatta. Tapahtuman pääosaa näyttelevät eri-ikäiset linja-autot, joita saapuu Mobilian piha-alueelle yleisön ihmeteltäväksi. Yleisö saa äänestää omaa...
Rallimuseo tuo nyt museovieraiden ulottuville uuden äänimaailman. Yleisön ei tarvitse tyytyä enää vain katselemaan ikonisia ralliautoja, vaan jatkossa myös autojen ääni on kuultavissa. Mobilia...
Vuosikymmenten hiljaiselon jälkeen Timo Mäkisen aito Mini AJB-33B murahti käyntiin torstaina 20.7.2017. Näin varmistui se, että unohtumaton voittaja-auto Jyväskylän Suurajoista 1965 nähdään tämän...
Kangasala Triathlon tuo tulevana viikonloppuna 22.–23.7. melkoista hulinaa Mobilian lähiympäristöön. Poikkeuksellisten liikennejärjestelyiden vuoksi liikenne Mobiliaan saattaa ajoittain ruuhkautua,...
Mobilian vuoden 2018 näyttely kertoo linja-autoilla matkustamisesta, liikennöinnistä ja kuljettamisesta. Näyttelyä varten keräämme muistitietoa linja-autolla matkustamisesta. Vastauksesi on...
Lexukset ja Toyotat kokoontuvat kesätapahtumaansa Mobilian Autokylään sunnuntaina 18.6.2017. Viime vuonna paikalle saapui yhteensä 50 Lexusta tai Toyotaa, joten tähän tapahtumaan odotetaan...
Mobilian retrohenkinen Toyota Corolla on täydellinen esimerkki 70-luvun harrasteajo-neuvosta. Joku onnellinen saa kyseisen auton omakseen arpajaisvoittona tämän kesän jälkeen. Kuva: Mobilia/Petra...
Valtakunnallinen auto- ja tieliikenteen alan erikoismuseo Mobilia on 15. toukokuuta aloittanut Liikenneviraston omistamien kanavamuseoiden ylläpitäjänä. Mobilian vastuulle kuuluu koordinoida...
Rallimuseon kauden 2017 avausta vietettiin Kangasalla keskiviikkona 24.5.2017 samalla lajin legendan Hannu Mikkolan 75v-syntymäpäivää juhlien. Peräti viidellä eri automerkillä aikanaan MM-ralleja...
Share